Administrator
Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów
|
|
Schematy rozprawki:
I schemat:
I Teza (postawienie zagadnienia, wstęp)
Np. Pieniądze szczęścia nie dają.
II Argumenty (uzasadnienie własnej opinii, racja, dowód)
a) za pieniądze nie można kupić wszystkiego:
— uczuć
— zdrowia
— młodości
— wiedzy
— talentu
— zalet charakteru
— inteligencji
— …
b) pieniądze nie są lekarstwem na wszystko
— samotność
— śmierć
— upływ czasu
— …
c) są rzeczą nabytą– można je łatwo stracić
III Potwierdzenie Tezy (podsumowanie, potwierdzenie słuszności swojej racji)
Np. To nie pieniądze są najważniejsze, ważniejsze są .................
II schemat
I HIPOTEZA w formie pytania (wątpliwości na początku pracy, nie wiem jeszcze, czy mam rację, postaram się przeprowadzić wywód i opowiedzieć się za którąś ze stron)
Np. Czy pieniądze szczęścia nie dają?
II Argumenty– np. jak wyżej
III Teza
Np. Uważam, że pieniądze szczęścia nie dają, gdyż......
III schemat
I TEZA
Np. Jestem zdania, że pieniądze szczęścia nie dają.
II a) Argumentacja za tezą– nie kupi się za nie zdrowia
b) Argumentacja przeciw tezie– mogą pomóc w zdobyciu cennego i drogiego lekarstwa
c) argumenty za tezą– uzależniają od wartości materialnych, luksusu
d) argumenty przeciw — dają niezależność finansową
III Podsumowanie (Teza)
Np. W świetle przytoczonych argumentów stwierdzam, że .......
Podczas pisania rozprawki powinniśmy:
a) trzymać się z góry zaplanowanego schematu
b) jasno sformułować tezę
c) uporządkować argumenty
d) unikać zdań wielokrotnie złożonych ( stosujemy zd.poj.złoż., podw. lub wsp.)
e) przytaczamy jakiś fakt tylko po to, by coś uzasadnić, nie opowiedzieć
f) wstęp i zakończenie nie mogą brzmieć jednakowo.
g) stosować akapity
h) stosować słownictwo charakterystyczne dla rozprawki
Ze względu na logiczność i konsekwencję toku rozumowania rozprawka powinna odznaczać się spójnością poszczególnych członów wypowiedzi.
Stosujemy następujące słownictwo:
Wstęp:
§ zacznę od ...,
§ będę starał się bronić tezy, iż...
§ jestem zdania, że… ,
§ sądzę, iż ...
§ celem moich rozważań jest… ,
§ celem tej pracy jest...
§ może warto najpierw zastanowić się nad znaczeniem słowa…,
§ Proponuję najpierw rozważyć, czym jest…,
§ zamierzam skupić się na…,
§ problem, o którym chcę pisać…,
§ zgadzam się z tezą, że ...
§ nie mogę zgodzić się z tezą zawartą w temacie...
§ na wstępie pragnę...
W trakcie gromadzenia argumentów:
§ po pierwsze, po drugie,
§ wydaje mi się,
§ jestem pewna, iż,
§ jestem przekonana, że...,
§ trudno zaprzeczyć, że…,
§ nie należy zapominać również… ,
§ oto kolejny argument… ,
§ komuś może wydawać się, że…,
§ co prawda,
§ a jednak,
§ z całą pewnością,
§ przytoczmy jeszcze jeden argument,
§ jednakże, natomiast, przeciwnie, poza tym, na przykład,
§ z kolei przejdą do,
§ tyle o ...,
§ następne zagadnienie to…,
§ i ostatnia sprawa…,
§ na zakończenie ,
§ przypuszczalnie, być może, prawdopodobnie,
§ jak zauważyłam,
§ mogę jeszcze dodać,
§ całkowitą rację ma,
§ niewątpliwie
§ dowodzi tego...
§ powołam się na...
§ najlepiej ilustrują to słowa..
§ potwierdza to..
Zakończenie rozprawki:
§ w świetle przytoczonych argumentów,
§ z tego, co napisałam, wynika, że...
§ przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że ...
§ jak wynika z przytoczonych argumentów...
§ sądzę, iż udało mi się udowodnić, iż ...
§ myślę, że dowiodłam, iż...
§ sądzę, że przedstawione przykłady wystarczą, aby przekonać o słuszności mojego twierdzenia...
§ wszystko to prowadzi do wniosku, iż...
Następnie analizujemy tekst przykładowej rozprawki biorąc pod uwagę:
— układ, słownictwo, sposób argumentacji. |
|
|
|